27 January, 2011

27th Jan. Serious damage in Tongatapu

Serious damage in Tongatapu
1月27日 トンガタプの深刻なダメージ


 
It was the second workshop in Vava’u. There were two centers in Vava’u and about 60 teachers came together in each center. I don’t know the name of this hall; I only know that usually a kava party is held in the hall.
 ババウで2回目のワークショップでした。ババウには2つの中心地があって60人の先生達がそれぞれの場所に集まりました。この会場の名前は知りませんが、よくカバパーティーが行われていることだけは知っています。
[Movie]Opening song動画:(20sec)


 
Sefo taught exactly the same content as yesterday. It’s sure, Sefo gained confidence. Thank you for your trouble.
 Sefoさんは昨日と完全に同じ内容を教えました。自信がついたことは確かです。お疲れ様でした。
[Movie]Demonstration動画:(9sec, 35sec)


We left Vava’u around 4 o’clock. We were very busy this time. Bye-bye Vava’u…oh, I remember, I’m going to come here next week to catch a connecting flight to Niuafo’ou Island. See you next week!
 4時頃にババウを発ちました。今回は忙しかったです。さようならババウ・・・あっ思い出した、来週ニウアフォオウに行く時に乗り継ぎでここに来るのでした。また来週!




The cyclone had come to Tongatapu on 25 Jan. It seemed to be no damage, but when I came back to my house…
サイクロンが1月25日トンガタプに来ました。被害無しのように見えましたが、家に帰った時・・・


 
Oh!!!!!!!!!!! What’s this????????????????
 お~!!!!!!なんじゃこりゃ~??????


 
The ceramic YAMANEKO doll was broken. What happened? Immediately I realized everything. I put the special edition YAMANEKO dolls on TV and when the cyclone came, I forgot to shut a louvered window correctly (because I was in Vava’u) so the curtain, behind the TV, was blowing in the strong wind, and then the curtain hit the dolls and knocked them onto the floor. Oh man! Fortunately, the other special edition YAMANEKO dolls (an abacus, a toothbrush, the Dolls’ Festival and African drum) were safe.
 I will fix it with Japanese glue.
陶器製の山ネコが壊れていました。ギャー首が転がっている~~! 何が起こったんだ??すぐに全てが分かりました。特別バージョンの山ネコをテレビの上に置いていました。サイクロンが来た時、ルーバーの窓をしっかり閉めるのを忘れていました(ババウにいたから・・・)。そして強風でテレビの後ろのカーテンがなびきました。それでカーテンが特別バージョンの山ネコ達にぶつかったのです。その後彼らは床の上に落ちました。なんてこった・・・。幸い他の特別バージョン(そろばん、歯ブラシ、ひな祭り、アフリカの太鼓山ネコ)達は無事でした。
日本製の接着剤で直そうと思います。

No comments:

Post a Comment