18 February, 2011

18th Feb. I am writing my blog every day.

I am writing my blog every day.
2月18日 毎日ブログを書いています

It was raining heavily today as well, so I went to the biggest shop, Melie mei langi. My sentence may not be logical, but it can’t be helped. This is Niuafo’ou life.
 I bought 2 boxes of matches and 2 mosquito coils. Because we are forced to extend our stay in Niuafo’ou, we are short of mosquito coils, and because of the rain our matches became wet and don’t work well.
 Even if it rains heavily and I put on repellent well, the mosquitoes come to bite me. I am really loved by them.
 今日も激しく雨が降っていました。なので、最大級の店、Meliemeilangiに行きました。この文章は論理的でないかも知れませんが、でも仕方ありません。これがニウアフォオウです。
 2箱のマッチと蚊取線香を買いました。ニウアフォウ滞在を延期させられたので、蚊取線香が不足し、雨のせいでマッチが湿気て火が付かなくなりました。
 どんなに激しい雨でも、どんなにしっかり虫除けを塗っても、蚊はTorojiro先生を刺しに来ます。非常に蚊に愛されております。

When the rain became lighter, I visited GPS ‘Alele’uta. Palu was teaching science.
 雨が弱まった時、'Alele'uta小学校へ行きました。Palu先生は理科を教えていました。

This is Sioeli’s class. They were drawing a picture.
 Sioeli先生のクラスです。彼らは絵を描いていました。

I taught extra abacus technique to the principal Salesi. He did it in TIOE 9 years ago, but he forgot it. He started to remember it and he is interested in going to Japan to participate in an abacus camp. I will teach him the level 5 technique next week. On the other hand, I hope that I can go back to Tongatapu early next week.
 校長のSalesiさんに、特別な技術を教えました。彼は9年前教員養成学校でそれをやったのですが、忘れておりました。思い出し始めたのと、日本のそろばんキャンプ参加に興味を持っているので、来週5級の技術を教えようと思います。一方、来週の早い時期にトンガタプに帰りたいなぁとも期待しているのですが・・・。


After that, I visited Niua-High-School, then I asked the principal Viliami to recharge my lap top battery with a generator. By chance, the other teacher Oluka was using a desk top PC with the generator power so I borrowed the electricity.
 In Niuafo’ou, only a few places (schools, churches, the telephone company etc) have generators, and they use it periodically so I managed to recharge my lap top and camera battery. Even if I am in such an inconvenient place, I never stop writing my blog, although I cannot update it without electricity and the Internet.
 その後、ニウア高校を訪れました。校長のViliamiさんにノートパソコンの充電をお願いしました。ちょうどOluka先生がデスクトップをジェネレーターの電源で使っていたので、一緒に使わせてもらいました。
 ニウアフォオウでは、学校、教会、電話会社など少しの場所でジェネレーターを所有しています。それらは定期的に使われます。なので、何とかパソコンとデジカメの充電は出来るのです。たとえ、こんな不便な場所にいても、ブログを書くことはやめません。電気とインターネット無しではアップできないですけどね・・・。

No comments:

Post a Comment