24 May, 2011

24th May. Airport, Meeting Again, Farewell Party

Airport, Meeting Again, Farewell Party
5月24日 空港・再会・送別会

 
I visited GPS Faleloa, which is located in the north end of Ha’apai main islands, with Kimika. On the way, the airport crossing stopped us. It was my first time to see the crossing closed.
 After the airplane crosses the main road, the gate opens and we can cross the runway. That’s funny.
  メインの島の北端に位置するFaleloa小学校へKimikaさんと行きました。途中、空港の踏み切りにひっかかりました。踏み切りが閉まっている時に来たのは初めてです。
 飛行機が道路を横切った後、ゲートが開き、滑走路を横切る事ができます。面白いですね。
[Movie] Ha’apai Airport動画:(49 sec)


 
We called on Hiva, who was my student last year in TIOE, and observed his abacus class (Class 3 & 4). He can make effort and has a methodical nature like Sefo so when I saw his class, at once I realized that he is eagerly teaching abacus. He was also teaching the contents “Why the correct fingering is important” as I taught him last year.
 Last year, the school was poor at teaching abacus, but I am sure he can change it.
  去年教員養成学校の生徒さんだったHiva先生を訪ね、彼が担任している3,4年生のそろばん授業を参観しました。彼はSefoさんと同じく努力できる人で、几帳面な性格です。だから彼の授業の様子を見たらすぐに、彼が一生懸命そろばんを教えている事がわかりました。彼は「何故正しい指使いが必要か」という内容もTorojiro先生が去年彼に教えた通りに教えていました。
 去年Faleloa小学校のそろばん指導は無残なものでしたが、彼は変えられると確信しています。

 

 
He said that he will start extra abacus classes after school soon and then, he wants to defeat GPS Pangai which is the No.1 school in the Kingdom of Tonga. I really look forward to running the Ha’apai competition on 28 July 2011.
  彼はもうすぐ放課後そろばん教室を始めると言っていました。そしてトンガ王国No.1のPangai小学校を倒したいと!7月28日に行うハアパイのそろばん大会が本当に楽しみです。

 

 
After his class, I gave No.290 and No.291 YAMANEKO doll to Hiva and Seilani (Class 5 teacher). Seilani is Hiva’s wife and was also my class room student last year. Both of them were very good students and have similar personalities. Definitely GPS Faleloa is becoming a very good school.
  授業の後、山ネコNo.290とNo.291をHiva先生とSeilani先生にあげました。Seilani先生は5年生担任で、Hiva先生の奥さん、そして彼女もまた去年教員養成学校の生徒さんでした。2人ともとてもよい生徒だったのと、似た性格をしています。確実にFaleloa小学校は良い学校になります。

 

 
Around noon, we visited Matafonua restaurant to have lunch. Kimika ate well as usual.
  お昼頃、Matafonuaへ行って昼食をとりました。Kimikaさんはいつも通り良く食べました。

 

 
A few months ago, the cyclone hit the resort and broke a lot of accommodations. Recently the new owners are taking over the business and it’s getting better.
  数ヶ月前、サイクロンが来て、リゾートの宿泊施設がたくさん壊れました。最近新しいオーナーが引き継ぎ、よくなっているようです。

 

 

After that we swam a little and went back to Pangai which is the capital of Ha’apai Island. On the way, we found a beach where we haven’t come before. It was a beautiful beach.
  その後少し泳いで、首都のパンガイへ戻りました。途中今までに来たことが無いビーチを見つけました。とてもキレイなビーチでした。

 

 
At night, we had a farewell party for Koichi. He has to leave Ha’apai next month. Thank you for your trouble for 2 years. We ate and drank a lot.
  夜にKouちゃんの送別会を開きました。来月ハアパイを離れなければなりません。2年間お疲れ様でした。たくさん食べて、たくさん飲みました。

No comments:

Post a Comment