12 September, 2011

12th Sep. Abacus & Matafonua

Abacus & Matafonua
9月12日 そろばんとマタフォヌアたぞ

 
In the morning, I visited the school’s office and gave No. 313 YAMANEKO to Ifa who is one of the school’s officers. He put it in his room.
  朝、スクールズオフィスを訪れ、オフィサーのIfaさんに山ネコNo.313を渡しました。彼は部屋に置いてくれました。


 
Around 9:30, Kimika and I visited GPS Pangai. Tupou was teaching extra abacus class. This week is school’s break (1 week holiday) but she teaches abacus every day. Amazing!
 9時半頃、KimikaさんとPangai小学校へ行きました。Tupou先生が特別そろばん授業をしていました。今週は1週間の休みなのですが、彼女は毎日そろばんを教えています。すご~い!


 
The Level Examination System was working well in Ha’apai.
  検定試験制度はハアパイではうまく機能しています。


 
After GPS Pangai, we went to Tongan Power to pay Kimika’s electricity fee. It was my first time to enter the building. Everything that belongs to Tongan Power, is beautiful because the electricity fee is very expensive in Tonga, low quality and less service.
 Pangai小学校の後、Kimikaさんの電気代を払いにトンガパワーに行きました。建物の中に入るのは初めてでした。トンガパワーに関する全てのものはきれいです。なぜなら、電気代はめちゃくちゃ高くて、品質が低い上、サービスも悪いからです。


 
Following that, we visited GPS Faleloa to say thank you to married couple teachers Hiva and Seilani, who were my students in TIOE last year. Though we couldn’t meet Hiva, we met Seilani and their baby. See you some days later.
  それから、Falleloa小学校を訪れて、去年教員養成学校の生徒で、夫婦で先生をやっているHiva先生とSeilani先生にありがとうを言いに行きました。Hiva先生には会えませんでしたが、Seilani先生と赤ちゃんに会えました。またいつか会いましょう。


 
On the way, we saw a beautiful scenery beside the airport. I like this place.
 途中キレイな景色を空港近くで見ました。この場所が好きです。


 
After a long time away, I came to the wharf in Foa Island. It was Kimika’s first time to come here.
 久しぶりにフォア島の波止場に来ました。Kimikaさんは初めてだったようです。


 
We ate lunch in Matafonua.
 マタフォヌアで昼食を食べました。


 
I came here more than 5 times. The ocean was just as beautiful as before.
 5回以上来ましたが、以前と変わらずキレイでした。


   
We enjoyed snorkeling and took a lot of photos. 
 シュノーケリングを楽しみ、たくさん写真を撮りました。


 
On the way back, we crossed the bridge. It connects the two Ha’apai main islands and is made from coral.
 帰り道に橋を渡りました。ハアパイの2つのメイン島を結んでいる珊瑚で出来た橋です。

No comments:

Post a Comment