22 October, 2010

22nd Oct. The Abacus Competition in Vava’u.

The Abacus Competition in Vava’u.
10月22日 ババウのそろばん大会だぞ~ 

Nearly 300 students came together at Fakamelino hall in Neiafu city. It seemed to be the first time such a big competition was held..
300人近くがFakamelinoホールに集まりました。こんな大きな規模の大会は初めてのようでした。


Before the competition, I received a lot of requests and questions from Vava’u teachers. It means Vava’u teachers and students are very interested in the competition so I am very happy.
 There were 3 subjects, Written problem(Multiplication, Division, and Addition&Subtraction ) , Oral problem (Read out the number), and Flash (Watch the number on the PC projector screen, and add it.).
The moving image is of the Oral problem.
大会の前に、ババウの先生達からたくさんの質問を受けました。それはババウの先生や生徒が大会に興味を持ってくれているから。とても幸せです。
3つの種目がありました。総合問題(かけ算、わり算、見取り算+-)、読み上げ算、 フラッシュ(プロジェクターのスクリーンに数字が出て、それを足す)。
動画は読み上げ算です。
[Moving image] Oral problem動画:(9sec.)


Teachers also participated in the competition as contestants. They are eagerly using their abacus.
先生達も選手として参加しました。一生懸命そろばんを使っています。
[Moving image] 動画:teachers(10sec.)

During the closing ceremony, Pungatoa, who is the school’s officer, took charge of prize giving. He was on a leave but he was still working a lot for the competition, thank you so much.
閉会式の時、スクールズオフィサーのPungatoaさんが授与してくれました。彼は休暇中なのですが、大会のためにたくさん働いてくれました。本当にありがとうございます。
[Moving image] Prize giving動画:(13sec.)


Vava’u teachers, especially GPS Neiafu, helped me a lot. Next time, they can run the competition without a volunteer I think.
ババウの先生たち(特にネイアフ小学校の先生達)はたくさん働いて助けてくれました。次回はボランティア無しで大会が開けると思います。


It took 6 hours to run the competition. It was very long, but staff were making an effort until the end. I really appreciate their attitude. Thanks to their help, Vava’u kids were excited.
 Hopefully they continue to practice after the competition. Anyway, we had a very good time in Vava’u. 
大会は6時間かかりました。とても長かったですが、スタッフは最後までがんばってくれました。その取り組みはすばらしいと思います。彼らのお陰でババウの子どもたちは楽しむ事ができました。
 できれば大会の後も練習を続けてくれたらと思います。とにかくババウで楽しい時間が過ごせました。

No comments:

Post a Comment